Et av disse produktene eksisterer. Gjetter du hvilket?

En merkevare skal inspirere, engasjere og være synlig. Noen ganger er det vanskelig å forstå hvordan store merker våger å ta kontroversielle beslutninger som å selge parfyme på rengjøringsflasker. Men Moschino har faktisk gjort det!MoschinoDet er ingen grunn til å tro at Orkla kommer med parfymeflasker for deres rengjøringsprodukter. Og det er vel like greit. Jeg kjenner ingen som ville se det som hverken inspirerende, engasjerende eller tillitsfullt. De som eventuelt tenker på det som synlig og intimt gjør nok ikke det med positive assosiasjoner.

Så hvor vil jeg?
Det visuelle bildet en merkevare gir må skape inspirasjon, være synlig og deltagende og den må berøre. Både den fysiske emballasjen og det grafiske uttrykket må spille på lag og gi mening.

De sterkeste merkevarene gjør nettopp det – og derfor skaper de også begeistring. Begeistring på en måte som skaper avhengighet. Har du dette, så har du noe meget verdifullt.

Når vi jobber har vi fokus på både den fysiske og grafiske identiteten til merkevaren. Vi legger vekt på å forstå både produktet og målgruppen godt, og skaffer oss innsikt i de tekniske mulighetene som ligger i emballeringen. På denne måten skapes det varige verdier i en merkevare.

Enkelte «brands», som Moschino, har et ønske om også å sjokkere. Særlig i motebransjen opplever vi vågale visninger som viser en galskap du ikke forventer. Når Moschino benytter denne formen og typografien til et rengjøringsmiddel i parfymen Fresh, faller det under denne kategorien lanseringer. Det er mulig det går den veien, men det går nok overhodet ikke den andre veien: Jif på parfymeflaske.

Espen – one of the good guys

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s